KDF - Technika

Pak 35/36 (37 mm protitankový kanon)

Pak 35/36Německé označení: 3,7 cm Pak 35/36
Ruské označení: protivotankovaja puška obrazce 1930g
Ráže: 37 mm
Délka hlavně: L/45 (1665 mm)
Váha: 328 kg
Elevace/deprese: +25°/–8°
Odměr: 59°
Úsťová rychlost: 760 m/s (AP), 1030 m/s (AP40), 110 m/s (StielGr. 41)
Dostřel: 7000 m
Dostřel StielGr. 41: 365m
Váha StielGr. 41: 8,5 kg
Výrobce: Rheinmetall-Borsig AG Düsseldorf

Jedno z nejrozšířenějších a nejlepších protitankových děl v Evropě do konce roku 1940. Konstrukce začala v roce 1928, první koňmi tažená verze na loukoťových kolech se objevila v roce 1928, kovová kola a možnost mototrakce v roce 1934. První bojové nasazení ve Španělsku 1936. Dělo bylo široce exportováno, kromě jiného i do SSSR, zde ukořistěná děla dostala označení Pak 158(r). Do roku 1941 bylo vyrobeno asi 15 000kusů. Po roce 1941 byl již kanon považován za zastaralý a byl převeden k jednotkám v zázemí. Pro střelbu proti pěchotě byl pro kanon vyvinut tzv. Stiel Granate 41 což byl nadkaliberní granát naszovaný na hlaveň.

Vývoj tohoto děla spadá do roku 1922, kdy byl firmě Rheinmetall zadán vývoj nového protitankového děla, ikdyž vývoj a výzbroj takovým to dělem byla dle Versaiské dohody Německu zakázána. Na konci roku 1928 byly vyrobeny první modely kanónu, který nesl označení 3,7 cm Tankabwehrkanone 28 L/54 . Kanón vyráběla firma Rheinmetall-Borsig.

Kanón 3,7 Tak 28 L/45 ráže 37 mm o hmotnosti 435 kg měl lehkou lafetu vybavenou dřevěnými loukoťvými koly s trubkovým lůžkem na kterou byla připevněna hlaveň s poloautomatickým vodorovným klínovým závěrem. Dělo mohlo střílet rychlostí až 20 ran za minutu. Ve své době ( tedy na konci 20 let XX. století) to bylo jedno z nejlepších PTK na světě. Do výzbroje jej s různými drobnými úpravami zavedlo např. Turecko, Španělsko, Itálie, Japonsko.

PTK měl štít chránící obsluhu o tl. 5 mm, s horní částí štítu na pantech, takže se dal sklápět. Při otevřených opěrných ramenech byl odměr 60° při zavřených ramenech pouze 6°.

Mezi lety 1928 - 1933 bylo vyrobeno 200 ks. V roce 1934 bylo dělo zmodernizováno, na první pohled dostalo dělo nová kola obudá do pneumatik, ale došlo i k úpravám lúžka a lafety. Po této modernizaci dostalo dělo název 3,7 cm Panzerabwehrkanone 35/36 (3,7 cm Pak 35/36 L45 ).

Pak 35/36 jako první do výzbroje dostávaly jednotky Reichsweru, Wermacht je dostával do výzbroje od březena 1935. Cena PTK byla v roce 1939 5 730,0 RM. S rozvíjející se výrobou 3,7 cm Pak 35/36 byla děla 3,7 cm Tak 28 stahována k školícím jednotkám a do skladů.

První bojový křest si dělo odbylo ve Španělsku v legiích Condor. Z tehdejších bojů vyplynulo, že bez větších problémů mohou ze vzdálenosti 700- 800 m ničit tanky T-26 a BT-5.

Během francouzské kampaně po střetu s tanky s pancířem nad 68 mm došlo k překvapení, že na silněji pancéřovaná vozidla již nemá tento PTK dosatečný balistický výkon. Definitivní konec výroby děla znamenalo střetnutí s sovětskými tanky T34 a KV. Výroba byla ukončena v roce 1942. Na konci jeho kariéry dělo dostalo na východní frontě zvláštní přídomek "červotoč". Celkem bylo vyrobeno 16 539 děl, přičemž na období mezi roky 1939-1942 připadá 5 339 ks.

Verze:
Pro výsadkové jednotky Luftwaffe vznikla odlehčená verze. 3,7 cm Pak auf Leichter Feldlaffete. Dělo mělo být nošeno pod trupem Ju 52/3m a na jeho hlavních podvozkových nohách.

TTD:
Délka hlavně: 1,66 m
Délka drážkování: 1,31 m
Výška štítu: 1,17 m
Hmotnost v bojovém postavení: 330 kg
Hmotnost při transportu: 450 kg
Délka při přepravě: 3,40 m

Munice:
Protitankový granát: PzGr 39 , hmotnost 0,69 kg, 745 m/s, průraznost 36 mm na 500m
Protitankový granát: PzGr 40, hmotnost 0,35 kg, 1030 m/s, průraznost 50 mm na 500m, (obsahoval wolfram)
Kumulativní nadkaliberní granát: Steilgranate 41, délka 740 mm, hmotnost 8,51 kg, vystřelován byl pomocí slepých patron. Návod uvádí že je možná střelba do vzdálenosti 300m, ale praktické zkušenosti ukázali, že cíl se dá horko těžko zasáhnot na 100 m.
HE: SprGr, hmotnost 0,65 kg, 745 m/s

Děla byla různými způsoby namontována na tyto vozidla: Sd Kfz 250/9, Sd Kfz 251/10, Krupp Kfz 69, Sd Kfz 10, Renault UE, T-20 "Konsomolec", Bren Carrier

Děla byl používána až do konce války 1.3.1945 jich bylo ve výzbroji 216 a ve skladech dalších 670 děl.

Aktuality

  • 07.05.2013

    nové fotky

    Do dobové galerie jsme přidali nové fota

Aktuální fotografie

Kubelwagen